Med en vekst de siste tre år på nærmere 200 % har forusselskapet Soiltech fått gasellestatus i Dagens Næringslivs kåring for fjerde år på rad. Gründerne bak selskapet er Glenn Åsland, Jan Erik Tveteraas og Oluf Bergsvik.
I 2011 startet de Soiltech, året etter tjente de penger. I dag er de markedsledende på rensing av forurenset vann på norsk sokkel og satser nå stort internasjonalt. Rundt 30 prosent av omsetningen til selskapet kommer allerede fra utlandet. Og med strengere miljøkrav både hos selskaper og myndigheter blir det stadig større etterspørsel etter metoder som kan redusere utslippene.
Fra sine lokaler i Koppholen 25 styres hele selskapet og mye av maskineriet de bruker produseres på verkstedet under kontorlokalene.
- Derfor er det så fantastisk å være her på Forus at vi kan ha alt på en plass, sier COO Glenn Åsland og VP HSSEQ & Sustainability, Else-Karin Vådeland.
- Hvordan begynte det hele?
- Vi hadde to teknologier vi gikk og grublet på, den ene var rensing av forurenset vann, den andre var rensing av oljeholdig stein fra boreprosessen.
Begge teknologiene er ferdig utviklet, men det er foreløpig kun vannrensing som er kommersialisert, forteller Åsland.
- Hva er unikt med deres modell?
- Utgangspunktet er vann som blir forurenset når det brukes i oljeproduksjonen. Normalt samles alt vannet i store tanker og sendes til land for rensing med kjemikalier. Det er både tungvint, dyrt og ikke minst, lite bærekraftig. Vi renser vannet mekanisk på plattformer, slik at vannet kan slippes ut i sjøen. Myndighetenes krav til renhet på vannet er 30 PPM (parts per million), vann etter behandling hos oss er nede i fem til sju PPM. Avfallet er da kun en liten avfallskontainer med partikler, forklarer Åsland.
I dag har Soiltech 130 ansatte i flere land. 25 jobber ved hovedkontoret på Forus. Resten er fordelt over offshore-rigger i Nordsjøen og andre steder i verden, inkludert UK og Mexico.
Jobber kun for bedre avfallshåndtering og behandling
- Vi er et rendyrket selskap for avfallshåndtering og behandling. Vi jobber aktivt for at våre kunder skal bli bidragsytere til EUs Green deal. Teknologiene våre blir stadig bedre og mer effektive. Alle forslag til forbedringer fra kunder og ansatte blir vurdert og kan enkelt settes ut i livet i en lettbeint organisasjon som vår, understreker Vådeland.