Havvindsatsing fra Forus

Havvindsatsing fra Forus

24.09.2024
fb_n
tw_n
in_n

Før ONS leste vi i Stavanger Aftenblad om forusbedriften Stavanger Engineering som i 2019 valgte å satse internasjonalt og ikke bare på olje- og gass - og at som et resultat av det har inntektene seksdoblet seg. Hvordan kan en liten bedrift med rundt 30 medarbeidere lykkes internasjonalt. Vi tok turen til Moseidveien for å finne det ut. 

- Vi tror at vi kan være konkurransedyktige også internasjonalt selv om vi er et veldig lite selskap. For å lykkes med eksport må en innse at verdensmarkedet er så enormt at en må satse på en mye smalere nisje enn vi trenger i Norge, forklarer administrerende direktør Tomas Johnsen i Stavanger Engineering. Teknologiselskapet har fremdeles over 70 % av omsettingen fra olje og gass, men satser frisk både mot marin industri og havvind i utlandet. - Innen havvind er det norske markedet lite og umodent,  derfor valgte vi å satse internasjonalt, sier Johnsen.

- Var det viktig for dere å satse på mer enn olje- og gass?
- Det viktige er ikke at vi ikke skal omstille oss til en annen bransje, men at vi kan bidra med det vi virkelig kan; godt ingeniørarbeid. Norge har gode ingeniører som jobber veldig effektivt, mer selvstendig og er billigere en de fleste andre land vi sammenligner oss med. Det er det som gjør oss konkurransedyktige og gir oss gode muligheter til å eksportere. Og som vil sikre oss i fremtiden.

- Hva leverer dere helt konkret?
- Vi lager skreddersydde mekaniske løsninger for konkrete utfordringer kundene våre har. Løsningene styres i stadig større grad elektronisk eller autonomt. Vår superkraft er innovasjon. To prosent av et produkt er selve ideen, resten er prosess og gjennomføringskraft; evnen til å komme helt i mål, understreker Johnsen.

Et godt eksempel på dette er roboten som skal sørge for å levere last fra forsyningsskip til vindturbiner ute i havet. Leveransene som skal brukes til vedlikehold, foregår via en bevegelig gangvei mellom fartøyet og vindturbinen. I dag kjøres forsyningene over gangbrua manuelt ved at en person går bak og styrer en elektrisk tralle. Stavanger Engineering har utviklet en selvkjørende tralle. Denne skal hente pallene fra lasterommet på skipet, frakte dem over gangveien og sette dem på rett sted på vindturbinen. På denne måten får en mer last over på kortere tid og på en sikrere måte. I tillegg kan det gjøres med færre folk om bord på fartøyet. Dermed blir tiden for teknikerne som skal utføre vedlikeholdet mye mer effektiv. - Og der ligger business-casen, forklarer Johnsen og legger til at trallen testes offshore Skottland av kunden, Edda Wind, «as we speak».

Staveng-2
Fremtidens havvind: Roboter sørger for effektiv lastoverføring mellom forsyningsskip og vindturbiner til havs.
Staveng
Selvkjørende tralle: Effektiviserer logistikk ved å hente paller fra skipets lasterom, frakte dem sikkert over gangveien, og plassere dem presist på vindturbinen.
Borghild Eldøen
Innholdsprodusent
 
fb_n
tw_n
in_n

Andre artikler