I disse dager er det 100 år siden Kverneland Bil ble etablert som Brødrene Kverneland i Kongsgaten i Stavanger. Fra 2003 har hovedkontoret vært på Forus. Nå styrer selskapet mot rekordsalg av opp mot 7000 nye og brukte biler. Over 60% av de nye bilene vil være rene elektriske modeller. Aktiviteten vil gi en omsetning på 2,5 milliarder kroner.
- Det første kunden spør om er vårt tilbud i elektriske biler, sier administrerende direktør Helge Ellingsen, som nå kan skilte med sju helelektriske biler. – Alt er snudd på få år, i september i år var 77,5 % av nybilsalget elektrisk. For halvannet år siden hadde Kverneland ikke en eneste elektrisk bil. Nå er mer enn 60 % av vårt nybilsalg elektrisk. Ford alene har varslet ni nye helelektriske biler som kommer på løpende bånd fram til 2025 og Ford Mustang Mach-E er blant de fire mestselgende elbilene i Norge i år. Også Volvo representerer et bredt utvalg av ladbare hybridbiler kombinert med rene elektriske biler, forteller han. Ellingsen kom med på Kverneland-laget for ett år siden, da kom han fra tilsvarende stilling i Bavaria. Nå leder han 250 ansatte hos den familieeide bedriften.
- Hvordan er det å drive på Forus?
- Forus har blitt bilbyen. Vi har etablert et stort bilsenter her i Vestre Svanholmen sammen med Toyota Sør-Vest, der kunden får alt på ett sted. Fra bilkjøp til dekkhotell og bilutleie. Det er fordelen med Forus, god plass for vekst og enkel tilgang for kunder fra hele Jæren.
Det første merket Kverneland hadde var Ford som selskapet har representert siden 1921. Nå har selskapet 11 merker. Ford er fortsatt størst og selges åtte steder rundt om i landet. Ellers selges Volvo, Polestar, Mazda, Jaguar, Land Rover, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep og MG. I tillegg til hovedkontoret i Sandnes, har Kverneland avdelingskontorer i Bergen, Haugesund, Bryne og Oslo. For Polestar driver selskapet det såkalte «Polestar Space» i Kirkegaten i Stavanger sentrum. En annerledes måte å selge bil på, der bilene er utstilt i gamle ærverdige butikklokaler.
- Utfordringen nå er mangel på komponenter til elektronikken. Produsenter i alle bransjer lider under mangelen på microchips. Det betyr ventetid for alle slags produkter, også biler. Ventetiden kan være over et halvt år, men det kommer alt an på hvor bilene produseres, sier Ellingsen.
- Hva blir nytt framover i tillegg til videre elektrifisering?
- Digitalisering, det vil si komplett digitalt bilhold; kjøp, vedlikehold og kundekontakt, omtrent som man i dag opplever med banktjenester. Samtidig ønsker vi å opprettholde den «tradisjonelle» servicen og oppfølgingen som sikrer våre kunder valgfrihet.