– Elnett21 har vist at det er mulig å redusere strømforbruket betraktelig, helt opp til 60%. Men da trengs det investeringer fra alle som eier bygg: i solceller på tak eller fasader, batteripakker og smarte styringssystemer for å energieffektivisere. Det har aldri vært mer lønnsomt å investere i smart energi enn nå, sier forretningsutvikler Ronny Fiuren i Forus Næringspark, deltaker i styringsgruppen for Elnett21.
– Flere ting har endret seg siden vi startet prosjektet i 2019, sier Fiuren. – Elektrifiseringen har gått mye raskere enn selv vi forutså, men det har vært tyngre å få huseierne til å investere. Samtidig har de siste månedene sendt strøm- og energiprisene i været og gjort behovet for strømsparing mer nødvendig enn noen gang. Energipolitikken i EU har endret seg radikalt. Snart kan det komme påbud om solceller på alle nye næringsbygg, forteller han og regner med disse ytre endringene vil kunne sette fart i investeringene.
I 2021 var det god butikk med en fastpris på rundt 1kr kWh for lokalprodusert strøm, mens i dag ligger strøm kjøpt over nett på mellom 2kr og 6kr kWh pluss nettleie i tillegg.
Prosjektet Elnett21s mål er å se på hvordan sikre overgangen til elektrisk transport uten å påføre store unødvendige nettinvesteringer eller skape kapasitetsmangel av strømeffekt. Deltakerne i Elnett21; Avinor, Forus Næringspark, Lnett/Lyse og Stavangerregionen Havn, har som mål å legge til rette for utslippsfri og elektrisk transport ved å øke lokal energiproduksjon, teste løsninger for å lagre og distribuere strøm samt smart styring av energi som sikrer optimal bruk av eksisterende nett.
– Vi har jobbet for å øke alle aktørenes kompetanse og kunnskap, særlig eiendomsaktørene. Vi har også sett på de regulatoriske hindrene og vi er i ferd med å få endrede regler slik at det kan bli mer lokal energiproduksjon som kan deles mellom bygg gjennom lokale mikronett, forklarer Fiuren.
Flere solcelleanlegg og mikronett vil komme, elektrifiseringen fortsetter i høyt tempo, nye samhandlingsmodeller vil testes ut og investeringene skyter fart som en følge av de høye energiprisene. Som prosjektet selv konkluderer med halvveis: «Framtiden er elektrisk og mulighetene enorme!»