Når NASA viser live-bilder fra spektakulære sol- og måneformørkelser i sine kanaler, kan vi ofte se logoen til Time and Date i øvre billedkant. Er det lov til å være litt stolt over at Time and Date er et lokalt selskap med tilhold på Forus? Dette skriver Rosenkilden i sitt sommernummer.
Det er et veletablert faktum at Stavanger-regionen er velsignet med et stort antall driftige gründere og innovative, høyteknologiske og internasjonalt orienterte bedrifter. Vi burde kanskje slutte å la oss overraske av dette, men det er så visst ingen grunn til å slutte å la oss imponere.
I lyse, lekre lokaler på Kanalsletta på Forus holder Time and Date AS til. Dette er et selskap som, kort fortalt, hjelper resten av verden med å holde orden på tid og sted. I tillegg har de spesialisert seg på å formidle spektakulære sol- og måneformørkelser. Hvor enn i verden disse måtte utspille seg.
Tidsinteressert
Steffen Thorsen er grunnlegger, eneeier og daglig leder av Time and Date. Han legger ikke skjul på at han er en ordentlig teknologinerd med programmering som spesialfelt. I tillegg er han det vi må kalle godt over gjennomsnittet interessert i tid, kalendere og astronomi, spesielt formørkelser.
– Disse interessene har alltid vært der og som student på NTNU på slutten av 1990-tallet fikk jeg muligheter til å dele dem med andre. Jeg lagde min første hjemmeside i 1995. Denne viste blant annet hva klokken var jorden rundt, og inneholdt i tillegg en kalender. Jeg oppdaget raskt at tid og sted er et tema som opptar flere enn meg, og det hele begynte å balle på seg, forteller Steffen.
At det har ballet på seg kan vi trygt si. Tre år senere kom lanseringen av nettstedet timeanddate.com. Nå var menyen utvidet til sider der du fant nøkkelinformasjon om et sted som klokka, tidssone, soloppgang, og månefaser, en møteplanlegger mellom tidssoner og kalkulatorer som lar deg regne ut tiden fra en dato til en annen.
– Vi er stolte av å ha bygget en nettside som gjør folks liv lettere. To millioner daglige brukere er omtrent like mange som det er innbyggere i Norges fem største byer.
Steffen Thorsen framstår som en beskjeden mann på egne og selskapets vegne. Dermed blir det opp til journalist og kollega Anne Buckle, med en viss stolthet, å meddele at nettstedet deres faktisk ble etablert flere måneder før Google. En helt OK faktaopplysning å ha på selskapets CV!
Sol og måne
Etter at Time and Date kom Google i forkjøpet i 1998, har tilbudet nettstedet gir blitt gradvis utvidet. Det inneholder nå oppdatert informasjon om sol, måne, vær, vind og plassering av helligdager.
– Vi skriver artikler som støtter tjenestene vi leverer. Dette kan være artikler om at EU vil avskaffe sommertid, eller når researchteamet vårt må jobbe overtid for å bekrefte nøyaktig startdato for Ramadan. Og brukertallene våre viser at vi treffer, sier Anne Buckle.
Sol- og måneformørkelser er definitivt også begivenheter som vekker stor interesse hos Time and Date sin globale brukergruppe. Formidling av disse spektakulære naturfenomenene har faktisk blitt en av selskapets spesialiteter.
Mobilt observatorium
I tillegg til å informere om når og hvor disse formørkelsene finner sted, sørger nå Time and Date for å sende dem direkte.
– Steffen har satt sammen det vi kaller vårt mobile observatorie. Fordelt på noen kofferter har vi teleskop, kabler, rutere, datamaskiner og alt annet vi trenger for å live-streame en sol- eller måneformørkelse. Det er formørkelsessesong to ganger i året, og da er det ut på tur til de beste stedene å se, forteller Buckle.
Alle her hjemme som de siste årene har brukt titalls timer av fritiden sin på å følge Hurtigruta sin seilas nordover, eller NSB sin ferd over Dovre, har lært seg å sette pris på sakte-TV.
– Det kan nok defineres som sakte-TV, ettersom livesendingene varer i tre-fire timer. Men under en solformørkelse går totaliteten, den delen der månen dekker sola, veldig fort. Den delen tar bare noen minutter.
Til nå har Time and Date-gjengen vært på tur med sitt ambulerende observatorium til steder som Argentina, Marokko, Kautokeino, Santorini, USA og Australia. Til høsten går turen til Roswell, New Mexico for å live-streame en ringformet solformørkelse som krysser USA og Sør-Amerika.
Steffen Thorsen er fortsatt for beskjeden til å skryte, så det faller nok en gang på Anne Buckle å fortelle at selskapet har et samarbeid med NASA. Dette betyr blant annet at når NASA viser bilder av en sol- eller måneformørkelse, så figurerer logoen til «lille» Time and Date fra Stavanger i øvre billedkant. Grunn til å være litt stolt også over dette?
Stort antall brukere
Den informasjonen og det journalistiske produktet som timeanddate.com tilbyr er nyttig og interessant for brede brukergrupper i alle land.
– Vi har gjennomsnittlig to millioner unike brukere daglig. Hovedparten av dem kommer fra engelskspråklige land, og over 80 prosent av inntekten vår er fra USA, Storbritannia, Australia og Canada, forteller Buckle.
Internasjonalt miljø
Time and Date har passert 30 ansatte, og er en høykompetansebedrift med innslag av fagområder som backend-utviklere, frontend-utviklere, webdesignere, astrofysikere, og journalister. Miljøet er særdeles internasjonalt, og på hovedkontoret på Forus er 11 ulike nasjonaliteter representert. Arbeidsmiljøet beskrives som godt og energisk, med en sterk lagånd. Chief Revenue Officer Jason Lydiate er fra New Zealand, og forteller at de i Time and Date jobber aktivt for å skape en sterk bedriftskultur.
– Alle her er opptatt av å yte sitt beste. Vi har et godt miljø basert på kjerneverdiene: Samarbeid, Tillit, Respekt, Utvikling og Engasjement. Dette er verdier som vi har definert sammen, avslutter Jason Lydiate.
Tekst: Frode Berge, Rosenkilden