Forus ligger ideelt til med all tenkelig infrastruktur tett på. E39, jernbane og bussvei finnes på Forus, flyplassen er sju minutter unna og en av Norges største havner, Risavika kun 12 minutter fra.
Risavika er en del av Stavangerregionen Havn og ligger perfekt til geografisk, med aktørene samlet, anløp flere ganger i uken, daglig ferjeforbindelse til Danmark, en stor befolkning og omgitt av mange selskapers hovedkontor, svært mange av dem på Forus.
– Det er ikke nødvendig å frakte varer fra Østlandet med trailer. Risavika har et enormt potensial for å påvirke godsstrømmene inn til Norge, sier direktør i det europeiske transportselskapet Samskip Norway, Are Grathen. – Å bruke sjøen til transport handler om samfunnsansvar, både når det gjelder miljø, sikkerhet og samferdsel. Vi må utfordre fordommene til sjøtransport og gjøre det mer attraktivt for markedet, sier Grathen.
Han anslår at hele 80 prosent av varestrømmen går inn Oslofjorden, før varene fraktes over fjellet til Vestlandet og til Nord-Norge. Dette er ikke nødvendig, ifølge ham. – Det finnes i dag rikelig med avganger via sjøveien hver uke, direkte fra kontinentale havner til vest og nord, understreker Grathen, som mener Risavika havn har en særlig god posisjon til å påvirke godsstrømmene.
Alt på ett sted
– Risavika havn er en av de mest effektive havnene i Nord-Europa, her er alle havnefasiliteter på plass for å betjene offshore olje- og gassvirksomhet sier Runar Hatletvedt, administrerende direktør i logistikkfirmaet ASCO Norge, en ledende internasjonal aktør for forsyningsbaser til hele energisektoren. – Det er den totale leverandørklyngen i området som gjør Risavika så attraktiv. Det er veldig mange ulike leverandører som ligger både i havnen og i kort avstand til den. Det gjør dette til et av de desidert mest effektive logistikk-knutepunktene i Nord-Europa, sier Hatletvedt.