Tomatproduksjon i terminalen, prisbelønt honning produsert mellom rullebanene, Rogalands største bakkemonterte solcelleanlegg og elfly i passasjertrafikk mellom Stavanger og Bergen allerede i 2026. Stavanger lufthavn er en regional drivkraft i det grønne skiftet. Hva skjer?
– Det hele startet i 2016 med at vi satte en ambisjon om å bli selvforsynt med strøm innen 2025. Spørsmålet ble da; hva skal til for at vi skal klare det samtidig som behovet for strøm bare vokser og vokser, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad og understreker hvor sentralt samarbeid er i det grønne skiftet.
Elnett21
Samtidig som flyplassen lette etter svar på vår tids store utfordring, satt både Stavanger-regionen havn og Forus Næringspark og spurte seg det samme. De tre aktørene fant hverandre og etablerte Elnett21 sammen med Lyse. Prosjektet har som mål å finne løsninger for utslippsfri, elektrisk transport og bidra til at det blir nok strøm til å møte fremtidens behov i stavangerregionen. Solcelleanlegget er 10 mål og et resultat av Elnett21. – For oss er dette starten på vår storsatsing for å blir selvforsynte, sier Sigmundstad og viser til mulighetene i form av store arealer.
– Hvordan ligger dere an i forhold til målet om å være selvforsynt i 2025?
– Det viste seg fort at det var helt urealistisk, for vi bruker veldig mye strøm. Men bare det å sette seg et sånt hårete mål gjør at det skjer noe og det har bidratt til aktiviteter vi aldri hadde satt i gang uten, blant annet elfly Stavanger – Bergen. Og kanskje aller viktigst, det bidrar til at alle får økt kunnskap og dermed kjenner på sitt eget ansvar; alle må gjøre litt.
Tomater og honning?
– Men å dyrke tomater på flyplassen?
– Du skal vite at du kommer til Rogaland når du lander her. 94% av tomatene i Norge dyrkes her, det skal vi være krye av. Samtidig er vår tomatproduksjon i terminalen en del av et forskningsprosjekt som ser på hvordan produsere mat inne i bygningsmasse. Det kommer verden sannsynligvis til å trenge. Våre tomater pollineres naturlig av bier og brukes av våre restauranter når de er modne.
– Honningproduksjonen da?
– Grunnen til at vi begynte med honning var for å se om det gikk forurensing fra bakken og opp i blomstene, gjennom biene og inn i honningen. Nå kan vi stolt si at honningen er så ren, og så god at den vant sølv i honning-NM i 2020.
Og som om ikke det er nok, høye mål trigger kreativiteten i hele organisasjonen og det jobbes godt med energieffektivisering i alle ledd. Blant annet er forurensende traktorklippere skiftet ut med solcelledrevne robotklippere og nye lys på landingsstripene er skiftet ut med autonome systemer drevet på sol. – Nå gjelder det bare å løse den store og helt særegne utfordringen for vår flyplass; hvordan få folk til å reise kollektivt til og fra, sier Sigmundsstad.